camat datg

Friday 12 August 2011

kelesuan,  keletihan,  kesedihan jelas terpancar di wajah mereka.  ibuku dan adik beradik yang lain.  anaaak.....siapa yang sanggup melihat penderitaan dan kesakitan yang ditanggung oleh mereka?(atau salah seorag)....

wajah ayah yang kelihatan muram,  tidak menenangkan hati kami,  ayah?

..teringin benar aku untuk melihat wajah ayah yang riang dan gemar bergurau senda seperti dulu.  gurauan senda ayah yang sering mencuit  hati masih segar di pohon ingatan.  sejak ayah jatuh sakit,  kebahagiaan yang pernah aku rasai dahulu terasa hampir hilang dihembus angin.

pada 12 jun 2011, ayah terkena stroke.

peristiwa itu membuatkan kami tertanya-tanya.  betul ke ayah sakit??..kenapa ayah jatuh sakit??. kami sekeluarga pergi keluar makan di Pizza hut.  sekali sekala adik beradik berkumpul.  dalam perjalann tika malam itu di penuhi dengan senyum tawa sebuah keluarga bahagia.  .masih terbau seperti semalam bergurau senda dengan ayah. inilah yang dinamakan,  Allah yang memberi, Allah jugalah yang berhak menarik semula.  kebagiaan itu bukan mutlak kita punya.

pada 12 jun 2011

ayah dimasukkan ke wad Hospital Temerloh.  hari-hari kami tika itu di penuhi dengan butiran2 bening air mata diiringi dengan seribu harapan agar ayah segera sembuh.  minggu itu adalah "minggu ulang alik ke Hospital"...3 hingga empat hari menziarahi ayah yang terlantar di hospital tanpa memberikan seuntai kata pendorong semangat buat kami.  keadaan ayah membuatkan kami mengalirkan butiran2 bening apakala mahu berbisik sesuatu ke telinga ayah.  "ayah,  akak sayang ayah.  bila ayah nak sembuh?  nanti boleh hantar akak pergi sekolah macam biasa.  akak rindu ayah.  selalu tunggu ayah depan sekolah.  tetapi sekarang,  tak nampak dah ayah tunggu akak. akak rindu ayah.  cepatlah balik."..bisikku ke telinga kiri ayah.

   hati sangat sebak tatkala melihat ayah insan yang tersayang terlantar sakit.  melihat beliau yang tidak mampu tuk berkata2 dan menghulurkan sekuntum senyuman membuatkan hati ini di selubungi kesedihan.  terasa seperti semalam baru melihat ayah cergas berjalan,  memberi senyuman ketenangan,  bergurau senda yang sangat membahagiakan.  tapi,  apalh daya kami...Allah sajalah yang berhak menentukan ape yang terbaik buat hambaNya.  tidak guna mengeluh...gunalah masa yang masih "ada" untuk berdoa,  usaha dan tawakkal'alallah

.

   Al quran penenang hati.  solat mendekati.  solat dan membaca al quran juga menjadi penghubung kita dengan Allah.  dengan melakukan amalan ini,  maka hati menjadi tenang.  tika itu,  tidak lain dan tidak bukan perkara itu sajalah yag dicari olehku.

   ayah......ku rindu setiap bait bicaramu...ku rindu gelak tawamu..ku rindu untuk melihat wajah senang hatimu..ku rindukan dirimu..  izinkan aku menikmati lagi waktu2 bersamamu seperti suatu masa dahulu.  tanpa mu,  semangatku kian luntur.  mujurlah,  walaupun sebarang kata2 darimu tidak dapat lagi kudengar..ku masih gembira kerana Engkau masih berada di sampingku.


    buatmu ibu,  kutahu hatimu sangat sedih.  bukanku tidak tahu,  betapa beratnya hatimu untuk menerima ujian ini.  apadaya kita untuk menolak dan mengungkap tidak untuk ujian ini?.sedangkan,  hidup kita sendiri diatur olehNya.  wahai ibu sayang, cekalkan hatimu.  ingatlah,  ank-anakmu sentiasa ada untukmu.   walaupun aku tidak pernah melihat matamu mengalirkan butiran bening,  tetapi kutahu engkau mengalirkannya di belakang kami anak-anak.

No comments:

Post a Comment