camat datg

Thursday, 31 March 2011

monoLog daLam sEpi (sambungan)

                                                      


                                      ..tut tut..tut tut..tut tut..tut tut..

henset yang berada di tanganku masih melekat kemas di tangan.  menelefon ummi.  jawapan yang menghampakan.  tiada sebarang respons.  henset masih berbunyi berkali-kali. tut tut...tut tut..
dengan hampanya,  aku meletakkan talifon di atas meja.

 "rindu ummi.  nak peluk ummi. nak cakap dengan ummi." hatiku monolog sendirian.

sangkaanku mungkin ummi sibuk dengan kerjanya.  tidak mengapalah.  aku hanya mampu membiarkan saja sangkaanku pergi dihembus angin.  tetapi,  aku tahu perasaan atau keadaan ummi walaupun aku duduk berjauhan.  suara naluri hati ini ikhlas menyatakan perkara sebenar.  tidak pernah membohongi aku.  aku mengharap agar sangkaanku tidak tepat dan berlaku seperti suatu masa lalu.  amat mengguris hati!.



..la ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minnazzholimin..


.:: sepi.....senyap...sunyi....bening...hening ::.


setelah selesai solat sunat taubat dan solat sunat hajat 2 rakaat,tepal pada pukul 12:00 a.m aku melipat sejadah yang sering menjadi alas untukku melutut di hadapan ya khaliq,dengan kemas lalu meletakkannya di atas rak baju.  sementelahan itu,  aku menghampar tilam yang setia menjadi lantai penemanku ketika tidur...

  sebelum aku membaringkan jasadku dan mendodoi mataku... sempat lagi aku melayan perasaan yang rindu terhadap ummi dan abah.  lalu aku hulurkan tanganku ke dalam beg yang berdekatan dengan sisiku untuk mencari gambar ummi yang pernah ummi beri padaku tempoh hari yang lalu.  aku berjaya menjejaki foto itu.  kemudian..,aku membuka sampul yang berisi gambar itu dengan penuh cermat dan hati-hati.  aku tatap gambar itu satu demi satu.  sesungguhnya aku sangat merindui mereka.   mataku merenung dan menatap tepat wajah mereka  itu dengan penuh kerinduan dan kasih sayang.

"mereka baik"..desis dalam hatiku .

kedua-dua gambar itu telah di selitkan sekeping kad ucapan yang ditulis padanya,"we love nanie"...air bening daripada mataku mengalir tiba-tiba ..pada mulanya air mata itu jatuh renyai-renyai kemudian menjadi deras...ohh, rupa-rupanya aku menangis.

di saat butiran bening mengalir daripada sepasang kelopak mataku,  aku asyik monolog sendirian saja di dalam hati...

"mengapa meraka menyayangi aku?
apa yang ada padaku? 
aku tidak cantik..
aku tidak bijak dan kehidupanku bukanlah sesenang mereka..."

    ya Allah..aku bersyukur kepadamu dan aku sangat terharu karana ummi menyangi aku bukan berdasarkan rupa dan segala-galanya.  ya allah tidak dapatku tulis dan huraikan apa yang aku rasai.sesungguhnya aku sangat terharu.  ya Allah,  sungguh indah aturanMu untukku.!!  mereka tetap menyayangiku walaupun aku bukan sebahagian daripada darah daging mereka ataupun ada sebarang pertalian dengan mereka.

  di tanganku masih lagi terdapat gambar mereka.  kelihatan mereka tersenyum gembira .  aku tersenyum sambil bertemankan butiran bening yang tak henti-henti mengalir dari tadi .  "mengapa aku menangis??"monologku lagi.

    diriku tahu.  sememangnya ummi sangat menyayangi diriku sebagai anaknya.   aku sedar itu.  kadang-kadang aku sungguh terharu tatkala melihat dan mengenangkan gelagat ummi yang sering memeluk erat jasadku dan mengucup pipi dan dahiku tanpa sedikit pun rasa jijik terhadapku.  tindakan ummi itu adalah satu penghargaan buatku.  gambar mereka masih di hadapanku. aku suka melihat mimik wajah mereka.  aku berasa syukur kepada Allah kerana aku dapat membahagiakan hati mereka.alhamdulillah.  itu adalah niat dan tujuanku.  "untuk membahagiakan mereka selagi aku mendapat taklifan sebagai anak angkat kepada mereka"

*mataku yang kian membengkak dan hidung yang tersumbat dek kerana tangisan,  membuatkan aku berasa rimas dan sesak nafas....

    " ketahuilah wahai ummi yang sangat disayangi...aku bersyukur kepada Allah kerana telah menyusun atur rancangan dalam mengatur pertemuanku dengan ummi.  wahai ummi, katahuilah....aku menyangimu hanya kerana Allah.  tidak dinafikan lagi,  aku berasa seronok berdamping denganmu.  aku bersyukur kerana dapat memberi peluang untukmu, bagaimana mahu merasa karenah anak dan merasai menjadi ibu.
(walaupun hanya ibu angkat)...

   ummi sayang..,sesungguhnya diriku bukanlah seorang remaja yang cantik,  bijak  atau baik atau sebagainya..walaupun aku tidak ada semua itu aku akan tetap berusaha jadi yang terbaik dan lebih baik untuk Allah,mak dan ayah, ummi dan abah.

"biarlah hatiku terluka.  asalkan aku dapat membahagiakan hati insan lain,bukan menyukarkan insan lain"


insyaAllah..!!....mujahidah Allah!!

                                                                ********

baru-baru ni,  telah timbul satu perselisihan faham antara aku dengan ummi.  (hurrrrrrrm)..aku sangat menyesal . tidak dapat ku huraikan betapa hancur luluh hatiku ini.  biarlah salah siapa pun.  yang penting semua ini salah aku.  ya Allah,  aku tidak berniat untuk melukai hati ummi.  niatku hanya untuk berterus-terang.  tetapi,sebaliknya pula yang jadi.ya Allah ampunkn aku ya Allah.aku telah mengecewakan hati insan yang kusayangi ini.  aku tidak sengaja dan aku tidak tahu bahawa tindakanku itu sebenarnya salah dan kurang berhemah.!!!

    
    walaupun aku telah memohon maaf daripada ummi banyak kali,  ummi berkata "ummi dah maafkan segala kesilapanmu".tetapi..,aku tahu bahawa ummi masih kesal dan kecewa dengan tindakanku..ya Allah,sesungguhnya Engkau saja lah yang maha mengetahui segala-galanya.  apakan dayaku untuk menolak takdir dan aturan Mu..aku terima dengan redha ya Allah.  ya allah,adakah aku masih mempunyai peluang kedua untuk menebus kekhilafan ku terhadap ummi..?apalagi yang harus kulakukan??...

    yang penting, aku tetap menyayangi ummi sebagai ibuku. biarlah bagaimana,  mengapa atau siapa ummi,  aku tetap kasih pada ummi seperti ibu kandungku.  ya Allah,  izinkan aku untuk menyayangi insan ini. diriku masih mengharap supaya ummi beada disebelahku dan menyayangiku selalu.  



    
~ terasa diri dalam dilema....ya Allah,aku memohon petunjukMu,,..pimpinlah aku ya khaliq..~


.

3 comments:

  1. ummi.....,nanie sayaaaaaaaaaaang ummi sangat sangat sangat sangat......maaf jika ade yang x menyelesakan ummi....np nie...pe na da wat................T__________T

    ReplyDelete
  2. insya'Allah..umi awak akan sedar hal tu nanie... :')

    ReplyDelete